Wat willen de Toekomstmakers van JEF veranderen in de wereld?

26.03.2023

Winnaar van de Meest Mediawijze Inhoud van 2022: ontdek de drie belangrijkste onderwerpen waar leerlingen van wakker liggen!

Film- en mediawijsheid, SDG's, Workshops
Toekomstmakers
Faye Wolfs

In 2021 en 2022 reisde JEF met een mobiele filmstudio naar scholen in Vlaanderen en Brussel om te ontdekken wat leerlingen uit het 5e en 6e leerjaar willen veranderen in de wereld. Samen met een filmmaker/workshopbegeleider zetten de leerlingen hun boodschap om in een zelfgemaakte toekomstmakersvlog. Het denkwerk vooraf gebeurde via een online leerplatform met lessen over Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s), fake news en propaganda. De leerlingen kregen ook advies en opdrachten van bekende toekomstmakers zoals Anuna De Wever, Kindercommissaris Caroline Vrijens, Jelle Mels van Karrewiet en illustrator Chrostin. Nieuwsgierig hoe leerkrachten het project ervaarden? Hier lees je er alles over!

Naast de zijbalk plaatsen
Aan
Marjolein personeelfoto

Marjolein Fransen

Coördinator Meer dan film

In totaal ontpopten zich maar liefst 1.478 leerlingen uit 70 klassen van overal in Vlaanderen en Brussel tot echte toekomstmakers. Een toekomstmaker houdt zijn ideeën niet voor zichzelf. Integendeel: de hele wereld moet hun boodschap horen! Wij selecteerden de drie onderwerpen waar de leerlingen het vaakst voor kozen.

De toekomstmakers zien de klimaatverandering als één van de grootste bedreigingen voor onze planeet. Iedereen kan op zijn eigen manier iets doen om meer zorg te dragen voor het milieu. Zo vindt Kika (11) van de Rozenkransschool in Wilrijk dat mensen meer zero waste producten moeten gebruiken. Zij vertelt: “Ik gebruik liever shampoo bars dan shampoo in flessen tijdens het douchen. Dat is gemakkelijk én goed voor het milieu.”. De 12-jarige Arnav van de stedelijke basisschool Inpeeria in Deurne sluit aan bij Kika. Hij vindt dat we “zoveel mogelijk moeten gebruikmaken van groene energie zoals windmolens en zonnepanelen”. Benieuwd met welke oplossingen onze toekomstmakers op de proppen komen? Je ontdekt het in deze vlog.

Naast de zijbalk plaatsen
Uit

2. Gendergelijkheid

De toekomstmakers vinden dat we werk moeten maken van gelijke rechten en kansen voor meisjes, jongens en non-binaire personen. Iedereen moet de kans krijgen om naar school te gaan of heeft recht op z’n eigen vrije tijd. Lars (11) en Miel (11) van GBZ De Bosrank in Zingem vinden dat meisjes gewoon mee moeten kunnen voetballen op de speelplaats zonder dat anderen opmerkingen geven”. Sheranza (11) en Paulien (12) uit GO! De Wilg in Lint maken ook een statement. Zij vinden dat “iedereen, ongeacht hun gender, hetzelfde loon zouden moeten verdienen voor eenzelfde soort job”. In het volgende filmpje tonen enkele andere toekomstmakers hoe we kunnen werken naar een wereld waar gendergelijkheid centraal staat.

Naast de zijbalk plaatsen
Uit

3. Vrede

De toekomstmakers vinden dat niemand in angst mag leven door geweld of conflicten. Ze willen samen streven naar een vredevolle wereld, zodat iedereen zich veilig voelt. Dami (11) en Noor (12) van Beuk & Noot uit Zoersel willen dat “landen in actie schieten om kinderen in oorlogsregio's te beschermen. Deze kinderen moeten hun normale leven terug krijgen. Wapens horen alleen thuis in actiefilms, niet in de echte wereld om mensen pijn te doen”. Nissa (11) en Emma (10) van De Knikkerbaan in Berchem zoeken oplossingen om vanuit België te helpen. “We kunnen meer geld inzamelen voor het Rode Kruis. We willen ook voedselpakketten sturen naar landen die het nodig hebben.” Bekijk in het volgende filmpje hoe enkele toekomstmakers willen zorgen voor meer vrede in de wereld.

Naast de zijbalk plaatsen
Uit

Toekomstdenkers kiezen voor duurzame ontwikkeling!

Naast deze veelgekozen thema’s was er ook aandacht voor andere Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen. Zo spraken enkele toekomstmakers zich uit over het belang van kwaliteitsonderwijs. Jolien en Marie van het Sint-Ursula Instituut uit Wilrijk hebben een voorstel. “Wij willen schoolmateriaal uit heel België verzamelen en dit opsturen naar scholen uit landen die hier te weinig middelen voor hebben. Zo krijgen ook deze kinderen de kans op kwalitatief onderwijs.”

Een ander thema dat aan bod kwam in de toekomstmakersvlogs is dat van verantwoordelijke consumptie en productie. De leerlingen van De Luchtballon uit Merksem vinden dat iedereen hier meer rekening mee moet houden. Zij moedigen aan om duurzamer te winkelen, door bijvoorbeeld meer tweedehandskledij te kopen.

Toekomstmakers
Faye Wolfs

Klaar om zelf mee te bouwen aan een betere toekomst?

Toekomstmakers maakt duidelijk dat kinderen en jongeren boordevol zitten met ideeën die de wereld kunnen veranderen. Ze hebben alleen soms dat kleine duwtje in de rug nodig dat hen op de juiste weg zet. En daar komen natuurlijk geëngageerde leerkrachten bij te pas! Ook zin om met jouw klas aan de slag te gaan rond thema’s zoals actief burgerschap en filmwijsheid?

  • Dankzij de nieuwe vorming actief burgerschap en vloggen kan jij samen met jouw leerlingen op een creatieve en kritische manier aan de slag gaan met belangrijke maatschappelijke thema’s.
  • In de vorming hoe kritisch kijken naar beelden geven we leerkrachten tools mee om overtuigende technieken te herkennen en deze om te zetten in actieve creatieopdrachten.

Hebben jij en je leerlingen nood aan een aangepast programma? Ook daarin staat JEF voor jou klaar. Contacteer ons team voor meer info omtrent JEFs filmwijze workshops op maat.

Toekomstmakers is een project van JEF i.s.m. 11.11.11: een samenwerking die het beste in filmmakers en toekomstmakers naar boven brengt