Leerkrachten over Toekomstmakers: "je komt te weten waar leerlingen mee worstelen in de wereld"

27.03.2023

Actief burgerschap en mediawijsheid: twee termen die voor vele ouders niet meteen een belletje doen rinkelen, maar voor hun kinderen juist actueler zijn dan ooit. Met Toekomstmakers proberen we leerlingen uit het 5e en 6e leerjaar de juiste informatie en vaardigheden aan te reiken om hun eigen toekomst vorm te geven.

Film- en mediawijsheid, SDG's, Workshops
Toekomstmakers
Faye Wolfs

Samen met hun leerkracht verkennen ze een online platform rond thema’s als duurzaamheid, fake news en propaganda. Tijdens een filmworkshop gieten ze hun boodschap in een eigen vlog. Zo nemen de leerlingen het heft in eigen handen en laten ze hun stem horen. De leerlingen van vandaag zijn immers de toekomstmakers van morgen!

Winnaar van de Meest Mediawijze Inhoud van 2022!

Marjolein personeelfoto

Marjolein Fransen

Coördinator Meer dan film
Naast de zijbalk plaatsen
Uit

In 2021 en 2022 reisde JEF met een mobiele filmstudio naar scholen overal in Vlaanderen en Brussel. In totaal ontpopten zich maar liefst 1.478 leerlingen uit 70 klassen tot echte toekomstmakers. In deze blog kan je lezen wat de leerlingen zelf uit het project hebben geleerd. Maar hoe blikken de leerkrachten terug op hun deelname aan Toekomstmakers?

1. Het bewustzijn en de mediawijsheid van leerlingen neemt toe

  • Het project slaagt erin om op een laagdrempelige manier moeilijke thema’s zoals propaganda en de klimaatproblematiek te introduceren bij leerlingen van de derde graad lager onderwijs. Op basis van de 17 Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen leren ze bewust omgaan met de beelden die ze dagelijks via de media te zien krijgen. Door de focus te leggen op productie maken leerlingen kennis met verschillende technieken, zoals camerastandpunten, die kijkers kunnen beïnvloeden. Hiermee leren leerlingen beter begrijpen dat media nooit volledig objectief kan zijn.

  • Toekomstmakers toont de wereld vanuit een breed perspectief. Leerlingen komen in aanraking met problematieken uit verschillende landen en werelddelen en maken kennis met toekomstmakers van over de hele wereld. Ze worden aangemoedigd na te denken over hoe anderen de wereld zien. Zo leren ze zich openstellen voor andere gewoonten buiten hun eigen leefwereld en cultuur.

Tijdens de lessen waren de kinderen heel betrokken. Je komt ook meer te weten waar zij mee worstelen in de wereld en wat zij al weten over fake news. De dialoog is dan ook gemakkelijker om te maken.

Veronique Leys (Maria Boodschap basisschool, Antwerpen)
Toekomstmakers
Faye Wolfs

2. Leerlingen leren communiceren met elkaar en hun eigen ideeën uitdrukken

  • De kinderen leren op een overtuigende manier hun eigen gedachten, gevoelens en ideeën delen met anderen. Hiervoor worden ze via het online platform begeleid door ervaren sprekers als Jelle Mels (presentator Karrewiet) en Anuna De Wever (klimaatactiviste)

  • Toekomstmakers toont de leerlingen dat het belangrijk is om een eigen mening te hebben en daar ook een stem aan te geven. Ze ontdekken dat je trots mag zijn op je eigen activisme, hoe groot of klein dat ook is.

  • Het project stimuleert de sociale vaardigheden van leerlingen. Door samen te werken aan een eigen vlog, moeten ze op een constructieve manier samen oplossingen bedenken.

Een super workshop waarbij ze veel leerden over film, camerastandpunten maar ook over samenwerken met andere leerlingen.

Ine Mertens (Beuk & Noot, Zoersel)
Toekomstmakers
Faye Wolfs

3. Het online platform zorgt voor omkaderend lesmateriaal

  • Het online platform vormde voor vele leerkrachten de ideale basis om hun lessen rond op te bouwen. Door middel van filmpjes, tutorials, spelletjes en andere werkvormen is er voor hen weinig tot geen voorbereidingstijd en kunnen ze vlot beginnen met lesgeven.

  • Dankzij de expertise van bekende toekomstmakers leren kinderen verscheidene belangrijke thema’s kennen, waardoor ze laagdrempelig over actief burgerschap en mediawijsheid reflecteren.

De online materialen waren een perfecte voorbereiding voor de workshop. Als leerkracht heb je hier weinig extra werk aan én het is een grote meerwaarde voor de klas.

Ewout Duchi (OLVA, Sint-Katarina, Brugge)

4. De creativiteit van leerlingen wordt gestimuleerd

  • Bij Toekomstmakers wordt er gewerkt met opdrachten, quizzen en andere werkvormen waarbij de leerlingen zelf aangespoord worden om met eigen ideeën te komen. Deze mogen ze van A tot Z uitwerken en delen met de andere groepjes.

  • Naast de creatieve opdrachten tijdens de les, is er ook de workshop waarbij de kinderen aan de slag gaan met professioneel film- en montagemateriaal. Onder leiding van een echte filmmaker kunnen ze hun creativiteit de vrije loop laten, onder meer bij het maken en monteren van hun eigen vlog.

Toekomstmakers
Faye Wolfs

De toekomst begint in jouw klaslokaal!

Toekomstmakers maakt duidelijk dat kinderen en jongeren boordevol zitten met ideeën die de wereld kunnen veranderen. Ze hebben alleen soms dat kleine duwtje in de rug nodig dat hen op de juiste weg zet. En daar komen natuurlijk geëngageerde leerkrachten bij te pas! Ook zin om met jouw klas aan de slag te gaan rond thema’s zoals actief burgerschap en filmwijsheid?

  • In de nieuwe vorming actief burgerschap en vloggen kan jij samen met jouw leerlingen op een creatieve en kritische manier aan de slag gaan met belangrijke maatschappelijke thema’s.
  • In de vorming hoe kritisch kijken naar beelden geven we leerkrachten tools mee om overtuigende technieken te herkennen en deze om te zetten in actieve creatieopdrachten.

Hebben jij en je leerlingen nood aan een aangepast programma? Ook daarin staat JEF voor jou klaar. Contacteer ons team voor meer info omtrent JEFs filmwijze workshops op maat.

Toekomstmakers is een project van JEF i.s.m. 11.11.11: een samenwerking die het beste in filmmakers en toekomstmakers naar boven brengt